چگونه مبلمان منزل خود را تمیز کنیم؟

چگونه مبل خود را تمیز کنیم؟
581
مقالات
بدون دیدگاه

یکی از دغدغه های هر خانم خانه دار نظافت و تمیزی مبلمان است و تمیزکاری و شستشوی مبل استیل به نسبت سایر مبلمان مشکل‌تر است و معمولا این سوالات پرسیده می شود:

  • چگونه مبل استیل و یا مبل کلاسیک خود را تمیز کنیم که به چوب و پارچه آسیب وارد نشود؟
  • از اسپری براق کننده چوب مبل استفاده کنیم یا خیر؟
  • پارچه مبل استیل خود را چگونه تمیز کنیم و لکه های مختلف چای، قهوه و … را چگونه پاک کنیم؟

در مبل های استیل، قسمت رویه مبل، معمولا از پارچه‌های بافت دار استفاده می‌شود. همچنین چوب به کار رفته در آن معمولا به صورت منبت‌کاری شده بوده و دارای برجستگی‌ها و در نتیجه درزهای متعدد است. همین موارد هم باعث سخت‌تر شدن شستشوی آن می‌شود. تمیز کردن مبلمان استیل فوت و فن های خاص خود را دارد و باید با دقت کامل صورت بگیرد زیرا با انجام کوچکترین خطا، ضرر زیادی به صاحبان مبل وارد می شود.

اگر قصد خرید مبلمان استیل از تولیدی را دارید؛ حتما به مطلب راهنمای خرید مبل سلطنتی”مراجعه کنید و نکات مهم آن را در چک لیست خود قرار دهید.

مراحل تمییز کردن مبل استیل

یکی از ویژگی های منحصر به فرد مبل سلطنتی در مقایسه با دیگر انواع مبلمان راحتی و کلاسیک، وجود ورق طلا بر روی چوب مبل استیل است که همین باعث می‌شود تا فرآیند تمیز کردن چوب آن کمی متفاوت باشد. به گونه‌ای که اگر مواد شوینده یا شیمیایی به چوب و ورق طلای روی چوب مبل سلطنتی ریخته شود؛ باعث تغییر رنگ چوب و ورق طلای مبل استیل می‌شود.

جاروکشی مبل

جارو کشی یکی از مراحل تمییز کردن مبل می باشدرویه مبلمان را با جاروبرقی به‌طور کامل جارو بکشید. برای انجام این کار، حتما قدرت مکش جاروبرقی را را روی درجه بالا بگذارید. همین‌طور از سرهای کوچک‌تر استفاده کنید تا هم با قدرت بیشتری گرد و خاک پارچه مبلمان را بگیرید و هم سطوح زیرین پارچه نیز تا جای ممکن عاری از گرد و خاک شوند. همچنین سرهای کوچک‌تر برای جارو کردن درزهای مبلمان مناسب‌تر هستند پیش از انجام این مرحله دقت کنید که سری جاروبرقی شما کاملا تمیز باشد؛ تا خودش موجب کثیفی رویه مبل‌ها نشود.

گردگیری مبل

گرد گیری مبلدر این مرحله از شستشوی مبل استیل با یک دستمال مرطوب، گرد و خاک نشسته روی چارچوب مبلمان را با حوصله کامل بگیرید. در هرجایی هم که احساس کردید، آلودگی به بخش‌های چوبی مبلمان چسبیده است؛ سعی کنید به کمک دستمال مرطوب و ماده شوینده ملایم، آلودگی ایجاد شده را پاک کنید.

در این مرحله کاملا مراقبت باشید که برای پاک کردن آلودگی‌ها از وسایل تیز و برنده استفاده نکنید؛ چراکه بخش‌های چوبی مبلمان در برابر ایجاد خط و خش بسیار آسیب‌پذیر هستند.

شامپو زدن مبل

مرحله شامپو زدن مقداری شامپوی مخصوص مبلمان را با آب گرم مخلوط کنید. این شامپو را در تمامی سوپرمارکت‌ها می‌توانید بیابید؛ همچنین نسبت آب و شوینده روی جلد شامپو نوشته می‌شود. آب و شامپو را آنقدر باید مخلوط کنید که کف بسیار زیادی تولید شود. پس از آن به کمک یک اسفنچ ابری تمیز، تنها کف ایجاد شده را روی سطح پارچه مبلمان خود پخش کنید.

در این مرحله دقت کنید که آب موجود در سطل را نباید روی سطح مبلمان بریزید. چراکه به بخش‌های داخلی مبل نفوذ کرده و موجب مرطوب شدن، بو گرفتن و درنهایت پوسیدگی مبلمان می‌شود.
پس از پخش شدن کامل کف روی سطح مبلمان، آنها را به مدت ۳۰ دقیقه به حال خود رها کنید. این کار کمک می‌کند تا کف به‌خوبی آلودگی‌های روی سطح پارچه را در خود حل کند. سپس با یک دستمال پارچه‌ای تمیز شروع به پاک کردن کف روی مبلمان کنید. در این مرحله دقت داشته باشید که مسیر حرکت دست‌تان هنگام پاک کردن به یک سمت باشد.

براق کردن چارچوب مبل

همان گونه که تمیز کردن پارچه مبل مهم است تمیز کردن چوب آن نیز اهمیت دارد. برای تمیز کردن قسمت چوبی باید از یک دستمال میکروفیبر بهره ببرید. از آب و مایع دستشویی نیز می توانید کمک بگیرید. اما نکته قابل توجه این است که سطح چوب را بلافاصله بعد از تمیز کاری خشک نمایید. زیرا در غیر این صورت سبب پوسیدگی و خرابی چوب خواهد شد. برای خشک کردن آن می توانید از دستمال ضخیم و یا حتی حوله بهره ببرید.

یکی از زیبایی‌های مبلمان استیل، بخش چوبی و منبت‌کاری شده آن است. این بخش معمولا نقره‌ای یا طلایی رنگ است. اگر احساس می‌ کنید چارچوب مبلمان شما کدر شده و درخشندگی سابق را ندارد؛برای تمیز کردن آن می توانید از پارافین و یا گلیسیرین استفاده کنید. توجه کنید که این مواد را به روی پارچه مبل نزنید. پارافین و گلیسیرین باعث جلا و درخشش مبل ها خواهند شد.

به کمک روغن مخصوص مبلمان چوبی، قسمت چوبی ومنبت کاری شده را جلا دهید. برای انجام این کار بهترین ابزار پنبه است. میزان زیاد روغن موجب زیباتر شدن مبلمان شما نمی‌شود. پس به اندازه کافی پنبه را به روغن آغشته کرده و در سطح چوب کاملا پخش کنید. روغن جلا باید آنقدر در سطح مد نظر پخش شود که با دست کشیدن روی آن، احساس چرب بودن نکنید.

خشک کردن مبل

در آخرین مرحله بهتر است بگذارید مبلمان به مدت یک روز به حال خودش رها باشد تا هم روغن به خورد چوب رفته و هم رویه مبلمان کاملا خشک شود. پس از آن می‌توانید با فشار کم جاروبرقی، بار دیگر رویه مبلمان را جارو کشیده و از مبلمان تمیز و شسته شده خود لذت ببرید.اگر گمان می‌ کنید که شستشوی مبلمان استیل، کار سختی است می توانید  انجام این کار را یک قالیشویی معتبر بسپارید.

چند روش خانگی برای تمییز کردن مبل استیل

استفاده ازسرکه و مایع دستشویی

یکی از پاک کننده های بسیار قوی و در عین حال طبیعی سرکه است. این ماده پاک کننده به علت طبیعی بودن مضراتی که مواد شوینده صنعتی می‌توانند به الیاف پارچه مبلمان شما وارد کنند را ندارند. مواد صنعتی غالبا بوی آزار دهنده ای دارند. پاک کردن مبلمان و زمین خانه‌تان با سرکه به شما کمک می‌کند که هم وسایلی تمیز داشته باشید و هم آسیب کمتری به خود و محیط وارد کنید

استفاده از جوش شیرین و سرکه

مخلوطی از جوش شیرن و سرکه درست کرده و چند دقیقه‌ای آن را کنار بگذارید تا آماده استفاده شود. مخلوط جوش شیرین و سرکه ترکیب شده را روی لکه‌های سطح پارچه مبل خود بریزید و بگذارید یک شب یا سه تا چهار ساعت به همین صورت باقی بماند. پس از گذشت این مدت مخلوط شما خشک شده و می‌توانید به راحتی آن را با جاروبرقی تمیز کنید. حال لکه‌ها تمیز شده‌اند، اما گاهی اوقات لازم است تا این کار را دوباره تکرار کنید تا لکه‌های بسیار قوی روی سطح پارچه تمیز شوند.

حتما قبل از انجام تمیزکاری با سرکه و یا ترکیب سرکه و جوش شیرین اینکار را بر روی قسمتی ازپارچه ی  مبل، که در دید نیست، امتحان کنید و بعد برای تمامی مبلتان استفاده نمایید.

درضمن اگر از ترکیب آب اکسیژنه و سرکه استفاده میکنید اصلا این ترکیب را برای مبل با پارچه تیره استفاده نکنید.

چند نکته که باید در هنگام شستشوی مبلمان استیل و سلطنتی رعایت کنید:

  •  به هیچ عنوان از برس‌های زبر و خشن برای گرد و غبار گیری مبلمان استیل و سلطنتی استفاده نکنید.
  •  جهت تمیز کردن روکش ها از شوینده های ملایم بدون ترکیبات شیمیایی قوی و بدون خاصیت سفید کنندگی استفاده کنید.
  • جهت پاک کردن لکه ها، سریع اقدام کنید تا موجب جذب و نفوذ آن به الیاف پارچه و لایه های زیرین نشوید.
  • قبل از لکه زدایی حتما به برچسب راهنمای محلول شوینده دقت کنید و برای پاک کردن لکه ها همیشه از لبه خارجی لکه که کمرنگ تر است شروع کنید و به سمت مرکز پیش بروید زیرا در غیر این صورت لکه بیشتر پخش می گردد.
  • از آنجایی که آب داغ قادر است ساختار شیمیایی لکه مبل را تغییر حالت دهد حتماً از آب خنک استفاده کنید.
  • استفاده از سشوار و اتو سبب رنگ پریدگی الیاف پارچه مبلمان استیل می‌گردد.
  • شستن مبل اگر مستقیم و صرفاً با آب باشد ظاهر رویه مبل و استحکام چوب های مبلهای سلطنتی را به هم می‌ریزد.
  • جهت شستن روکش های مبلمان استیل یک پارچه میکروفیبر را در محلول مخصوص آغشته کنید و بعد آن را بفشارید تا آب و محلول اضافی آن خارج گردد و سپس پارچه مرطوب را بر سطح مبل بکشید تا تمیز گردد.
  • برای خشک کردن نیز از یک حوله نرم و خشک استفاده کنید.
  • باید بدانید که در حال حاضر بهترین مواد شوینده و محافظت کننده مبل و فرش در جهان موادی هستند که در درجه اول اصل باشند و دوم اینکه بر اساس تکنولوژی نانو ساخته شده باشند. مواد شوینده نانو هر چند قیمت بالایی دارند ولی از لحاظ کاربردی و کیفیت جزو بهترین مواد شوینده در جهانند.

در لیبلی که به همراه مبلمان شما هست معمولا علایم اختصاری همراه با تو ضیحاتی نوشته شده است که ما در ذیل شما را با مفهوم آنها آشنا می نماییم:

معنای علائم اختصاری روی لیبل مبلW: یعنی این محصول را میتوانید با آب شستشو کنید.

WS:  یعنی هم می‌توانید از شوینده‌های مایع همراه با بخارشو استفاده کنید و هم از شوینده‌های خشک.

S:  یعنی برای شستشوی محصول بایستی از شوینده‌های خشک استفاده کنید و از آب نمی‌توان استفاده کرد.

O:  یعنی از مواد ارگانیک ساخته شده است و فقط باید از آب سرد برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

X:  یعنی نمی‌توانید از شوینده استفاده کنید. مبل فقط باید با جارو یا برس تمیز شود.

اگر مبل نئو کلاسیک شیک می خواهید حتما مجموعه مبل پالوسانتو را انتخاب کنید زیرا  بهترین و شیکترین مبل  را با خود به خانه میبرید. کارگاه تولیدی مبل استیل پالو سلانتو در اصفهان واقع است و در اکثر شهرها دارای نمایندگی می باشد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

مقالات جدید

فهرست