چگونه منبت مبلمان را تمیز کنیم؟

How to clean furniture inlay?
173
مقالات
بدون دیدگاه

تمیزکردن منبت مبلمان، منبت کاری یکی از هنرهای سنتی ایرانی است که در آن نقش و طرح های زیبایی بر روی چوب کنده کاری می شود. و در طی زمان گرد و غبار و آلودگی هایی روی این منبت ها ایجاد میشود و باید هر چند وقت یک بار مبلمان را تمیز کنید. با ما در این مقاله از گروه تولیدی مبل پالو سانتو همراه باشید تا به بهترین روش ها برای پاک کردن مبلمان آشنا شوید.

تمیزکردن منبت مبلمان

تمیز کردن گرد و غبار منبت مبل

ابتدا، منطقه منبت کاری شده مبل را از هر گونه گرد و غبار و ذرات پاک کنید. می‌توانید از یک پارچه نرم و تمیز استفاده کنید و آن را به آرامی بر روی قطعه منبت کاری بکشید.

تمیز کردن سطح چوب مبل

از یک پاک کننده ملایم و مناسب برای استفاده بر روی چوب استفاده کنید. این پاک کننده باید غیراسیدی باشد تا به سطح منبت کاری صدمه نرساند.

یک قطره از پاک کننده را روی پارچه بریزید و به آرامی و با حرکات ملایم و بدون فشار زیادی روی سطح منبت کاری بکشیدو توصیه ای که برای شما داریم اینست که ببرای پاک کردن چوب مبل یا پارچه و منبت مبل، حتما ابتدا در قسمتی از مبلمان که در دید نیست  امتحان کنید تا خیالتان وارد شود که تغییر رنگ و یا لکه ای بر روی مبل ایجاد نشود.

پاکسازی لکه‌های ایجاد شده روی منبت مبل

اگر روی منبت کاری لکه‌های مختلف وجود دارد، باید ببینید جنس لکه و یا عامل ایجاد لکه چیست و بعد می‌توانید از یک پاک کننده خاص برای لکه‌ها استفاده کنید که برای چوب مناسب باشد. قبل از استفاده از مواد شوینده، دستورالعمل‌های روی بسته را مطالعه کنید و به دقت اجرا کنید.

خشک کردن

پس از تمیز کردن، قطعه منبت کاری را به آرامی خشک کنید. می‌توانید از یک پارچه نرم و تمیز استفاده کنید یا اجازه دهید به طور طبیعی خشک شود.

نگهداری و محافظت از مبلمان

برای حفظ و نگهداری منبت کاری مبل، می‌توانید از محافظ مخصوص چوب استفاده کنید. این محافظ را به آرامی روی سطح منبت کاری بمالید و در ضمن ماده محافط مبل می‌تواند مبل شما را در برابر خط و خش و آسیب‌های دیگر محافظت کند.

چه نوع پاک کننده‌ای برای تمیزکردن منبت مبلمان استفاده کنم؟

برای تمیز کردن منبت کاری مبل، بهتر است از پاک کننده‌های ملایم و مناسب برای چوب استفاده کنید. در انتخاب پاک کننده، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  •  می‌توانید از پاک کننده‌هایی که به طور خاص برای تمیز کردن سطح چوب ساخته شده‌اند، استفاده کنید. این پاک کننده‌ها معمولاً غیراسیدی هستند و برای حفظ و نگهداری از منبت کاری مبل مناسب هستند.
  •  اسپری‌های پاک کننده چوب نیز در بازار موجود هستند. قبل از استفاده، دستورالعمل‌های روی بسته را مطالعه کنید و به دقت اجرا کنید.
  • در صورتی که نمی‌خواهید از پاک کننده‌های صنعتی استفاده کنید، می‌توانید از محلول‌های خانگی ملایم استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید یک قاشق غذاخوری از سرکه سفید را در یک لیوان آب حل کنید و از این محلول به عنوان پاک کننده چوب استفاده کنید.

در تمیزکردن منبت مبلمان از چه موادی نباید استفاده کرد؟

  •  از مواد شیمیایی قوی مانند سولوونت‌ها، آهک‌زدایی، اسیدها و قلیایی‌ها پرهیز کنید. این مواد می‌توانند به رنگ و منبت کاری چوب صدمه وارد کنند.
  • از پارچه‌های خشن، مانند سفت و نخی، برای تمیز کردن منبت چوب استفاده نکنید. این نوع پارچه‌ها ممکن است خط و خش روی سطح چوب ایجاد کنند یا رنگ را از بین ببرند.
  •  از ابزارهای سخت مانند برس‌های فلزی یا تیغه‌های تیز برای تمیز کردن منبت چوب استفاده نکنید. اینگونه ابزارها می‌توانند خطوط روی سطح چوب را خراش دهند.
  •  از آب بسیار گرم برای تمیز کردن منبت چوب استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث تغییر شکل و ترک‌های سطح چوب شود.
  •  از مواد سایشی شدید مانند سنگ‌های سایشی، پد‌های آبرسان یا پد‌های سنباده‌ای خشن برای تمیز کردن استفاده نکنید، زیرا ممکن است سطح منبت چوب را خراش دهند

کلام آخر

اگر ماهی یکبار  مبلمان خود را گرد گیری کنید، هیچوقت نیاز به مراحل بعدی برای تمیز کردن بیشتر نیازی ندارید. اگر قصد خرید هر نوع مبل در اصفهان یا هر جای دیگری از کشور عزیزمان را دارید، تنها پیشنهاد ما کارخانه تولید مبل نئوکلاسیک پالو سانتو است.

مبل پالو سانتو، تولید کننده انواع مبلمان شیک و جدید کلاسیک با کیفیت است. با خرید مستقیم مبل از تولیدی، شما هم در هزینه و هم در کیفیت مبلی که خریداری می‌کنید، سود بسیاری خواهید داشت.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین اخبار

مقالات جدید

فهرست